STANDARD AVBOKNINGSPOLICY
VILLKOR FÖR MÖTEN & KONFERENSER
1. Definitioner
Ett event är när en eller flera olika tjänster och produkter upphandlas och genomförs. Exempel kan vara hyra
av lokaler med eller utan logi, transporter, förtäring, aktiviteter och eventpersonal. Beställare är den person – juridisk eller fysisk – som är bokare av eventet. Med leverantör avses den som levererar hela eller delar av eventet. En beställnings värde är avtalat pris för hela beställningen eller summan av beställt antal deltagare multiplicerat med avtalat pris per deltagare per dag, och priset för särskilt beställda tjänster.
2. Beställning
Beställning sker genom att kunden bekräftar offerten enligt Bon Padels villkor innan giltighetstiden har löpt ut.
Leverantören ska bekräfta mottagandet av en beställning skriftligt.
3. Särskilda önskemål vid beställning
Har beställaren särskilt önskemål gällande t.ex. specialkost, husdjur m.m. skall det framföras i god tid enligt överenskommelse mellan parterna. Detsamma gäller om beställaren kräver särskilda säkerhetsarrangemang.
4. Värdefull egendom
Om beställaren vill ta med sig egendom av högt värde och förvara den i leverantörens förvarings utrymmen, bagagerum eller värdeskåp, skall beställaren upplysa leverantören om detta. Vid stöld eller liknande är leverantören ersättningsskyldig endast om leverantören genom skriftlig bekräftelse har åtagit sig att ansvara för egendomen.
5. Avbeställning och ändringar
Avbeställning och ändringar skall ske skriftligen till Bon Padel och kan göras kostnadsfritt fram tills den avgifts belagda perioden för ändringar påbörjas enligt bokningsvillkoren i offerten.
5.1 - Konferens
Vid avbeställning tidigare än 14 dagar före utsatt datum för arrangemanget utgår 100% återbetalning.
Vid avbeställning senare än 13 – 6 dagar före arrangemangets första dag ska beställaren ersätta leverantören med 50% av det totala värdet på beställningen.
Vid avbeställning inom 5 dagar från arrangemangets första dag utgår ingen återbetalning.
5.2 – Möten (endast bokade rum)
Vid avbeställning innan 24 h före utsatt datum/tid för mötesbokningen utgår 100% återbetalning.
Vid avbeställning senare än 24 h före utsatt tid för mötesbokningen arrangemangets debiteras beställaren 100%. Den tillämpliga procentsatsen ska anges i leverantörens bekräftelse av mottagandet av beställningen.
6. Betalning
Beställaren är ansvarig för samtliga enligt beställningen uppkomna kostnader. Om deltagarna skall betala något var för sig måste detta godkännas av leverantören. Uteblir deltagare från beställt event eller del av event medför detta inte rätt till nedsättning av priset. Betalning skall ske enligt överenskommelse. Har avtal träffats om betalning mot faktura skall beställaren utge full likvid inom 30 dagar från fakturans datum. Om betalningsfristen överskrids har leverantören rätt att debitera dröjsmålsränta från förfallodagen enligt gällande räntelag.
7. Reservation för prisändringar
a) Om leverantören vill reservera sig för prishöjningar skall leverantören tydligt ange detta i kommentarsfältet för prisraden i offerten i Bon Padels i sin skriftliga bekräftelse av mottagandet av beställningen.
b) Leverantören skall omgående informera beställaren när pristillägg sker.
8. Force majeure
Strejk, lockout, eldsvåda, explosion, krig eller liknande krigstillstånd, väsentliga inskränkningar i leveranser eller andra omständigheter utanför leverantörens kontroll, berättigar leverantören att häva avtalet utan skyldighet att utge skadestånd.
9. Ansvar för egendom/vållande av skada
Leverantören har inget strikt ansvar för egendom som förvaras i hotellrum eller i leverantörens lokaler. Skulle det visa sig att leverantören eller dess anställda handlat vårdslöst eller oaktsamt eller på annat sätt haft skuld i att egendom förkommit eller skadats, ansvarar leverantören för den förkomna/skadade egendomen. Leverantören ansvarar också för egendom som förvaras i av leverantören låst förvaringsutrymme, om inte egendomen är av särskilt högt värde (se punkten 5). Beställaren är å sin sida ansvarig för skada som denne själv eller dess deltagare genom försummelse vållar leverantören.
10. Tvister
Alla tvister som uppstår till följd av detta avtal ska behandlas enligt svensk lagstiftning. Om tvisten inte kan lösas i godo ska Bon Padels jurisdiktion gälla, med undantag för obligatoriska regler i konsumentavtal.